Friday, May 23, 2008

Urfolk og etnoturisme

Mine personlige tanker når det gjelder urfolk er at de er veldig primitive naturmennesker, og de er faktisk et folkeslag som kan leve i skogen uten noen slags moderne hjelpemidler for å overleve. De klarer å overleve på det de finner i skogen og lever nært sammen. De vet ikke hvordan det er å leve i en verden utenfor den de selv lever i, derfor kan de heller ikke savne moderne hjelpemidler, spesiell mat eller spesiell teknologi. De tar vare på de gamle tradisjonene som sannsynligvis har gått igjen i mange århundrer. Og i følge teksten som jeg har lest, så er det tydeligvis slik at enten er de ulike stammene venner eller fiender, så det er nok veldig forskjellig å leve i en slik primitiv, enkel og ukomplisert verden i forhold til den verdenen som vi lever i, hvor vi er avhenging av alle mulige slags hjelpemidler hele tiden. Jeg tror nok også at det ville vært vanskelig for en person fra den moderne verden å leve sammen med en gruppe med urfolk. Og når det kommer til verden utenfor der hvor urfolkene bor, så er jeg ganske så sikker på at de aller fleste urfolk vet at det finnes en helt annen verden utenfor deres egen, men de hadde nok forstått svært lite av den. Men jeg tror at hvis de ville levd et annet liv da, så hadde de selv tatt kontakt og prøvd å endre sine egne vaner. Slik jeg forstår det, så vil urfolk for det meste ta vare på sin egen kultur, og vil helst ikke ha innblanding fra den moderne verden.

Etnoturisme er etter slik jeg har forstått ut fra filmen at turister og folk fra den modere og utviklede verden vil utforske og finne mer ut om folkeslagene som bor langt inne i skogen og som aldri før har møtt folk fra den siviliserte verden. Dette kan jo egentlig være farlig, for man kan aldri vite hvordan folkene som aldri har møtt folk fra den siviliserte verden vil reagere på at de kommer inn på deres territorium. Det kan også fort oppstå kommunikasjonssvikt siden de mest sannsynligvis ikke skjønner hverandres språk og væremåter. De kan tro de er der for feile grunner, og at angrep som kan føre til drap kan sikkert også oppstå! Jeg mener selv at hvis det enda bor folkeslag ute i skogene som ikke er oppdaget så bør vi la dem være i fred, for jeg tror de vet at det finnes en annen verden, og ville de hatt kontakt med den så hadde de aller mest sannsynlig tatt kontakt med dem selv.

No comments: