Monday, May 5, 2008

Rapport- utypiske klær en dag!

Dato: tirsdag 2.oktober 2007
Til: Linn Stemland, faglærer i kommunikasjon og kultur
Fra: Therese Hanssen, ST2A
Sak: gå med klær som var utypisk meg en dag.

Oppgave:
Denne oppgaven gikk ut på å gå med klær som var utypisk oss en hel dag, i mitt tilfelle var dette på skolen. Vi skulle gå rundt og se hvordan folk reagerte på dette. Vi skulle observere hvem og hvordan folk reagerte på dette. Det gjaldt både de vi kjente godt fra før, og folk vi ikke kjente. Det var ikke om å være så oppfinnsom som mulig, men observasjonene våre i forhold til eventuelle endringer i folks oppførsel mot oss.
Vi skulle også holde denne oppgaven mest mulig hemmelig, for at oppgaven ikke skulle miste sin verdi, og det gjorde at reaksjonene ble mer ekte.

Arbeidet:
Jeg, Ann-Iren og Zhenya bestemte oss for å gå i klær som var litt utypisk oss en hel dag på skolen. Vi tok alle på oss klær som vi ellers aldri ville gått med til vanlig, blant annet hadde vi alle på oss fargerike crocks. Jeg tok på meg et knall- turkist stort skjerf og en t-skjorte som var stripet rosa og hvit, og et stort rosa smykke, i tillegg hadde jeg satt opp håret i en topp nesten midt på hodet. Dette er veldig mye farger i forhold til de klærne jeg vanligvis går i.
Dette var en helt vanlig skoledag med helt vanlige fag og der vi var sammen med de vi vanligvis er sammen med. Når vi først kom på skolen i disse klærne så fikk vi en del merkelige blikk fra folk jeg ikke kjente fra før, og det var ganske vanskelig og klare å holde seg seriøs i begynnelsen. Det var også noen som snudde seg litt rart etter oss, og studerte både klærne og spesielt skoene vi hadde på oss. Vi sa heller ikke til noen hvorfor vi hadde på oss disse klærne, og det var nok det som gjorde at det var vanskelig og holde seg seriøs.
Før første time på skolen, kom folk fra klassen vår og sto sammen med oss, og jeg så at noen reagerte på det jeg hadde på meg. Noen av de første kommentarene som kom var om hva som skjedde denne dagen siden vi hadde ”staset” oss slik opp. Noen sa også hvor fine vi var, og spurte faktisk også hvorfor vi hadde disse klærne på oss. Det var veldig vanskelig ikke å begynne å le da, men jeg klarte og holde meg seriøs, og fortalte heller at det ikke var noe spesielt som skjedde, og at jeg bare hadde kjøpt nye klær, og tenkte på å bytte litt fra den stilen jeg allerede hadde. I løpet av timene som gikk, ble det en del blikk fra de som jeg vanligvis ikke snakker med, særlig når jeg måtte gå ut av klasserommet midt i timen. Det var også ei jente i klassen som kalte oss 80- tallets power-puff jenter, siden vi var så fargerike. Når det var lunsj denne dagen så satte vi alle tre oss midt i kantina, bare for å få så mange reaksjoner som mulig, og dette var egentlig en ganske så pinlig opplevelse, men samtidig ganske morsom. Det var veldig mye folk i kantina, og jeg la merke til at ganske mange sendte meg rare blikk og begynte å le når de så meg. De fleste av de som begynte og le var folk jeg ikke kjente, og de som jeg kjente bedre kom bort for å spørre hva som foregikk. Kommentarer som hva har skjedd med deg?, når fikk du deg nye klær? og Skal dere på karneval i dag? Var bare noen av de som kom opp. Og noen av dem jeg kjenner best gjennomskuet oppgaven ganske fort, og kom rett bort og spurte hvilket fag jeg hadde denne oppgaven i, for de sa at de visste at jeg aldri ville gått med de klærne til vanlig.

Vurdering og oppsummering:
Vurderingen av dette prosjektet er nok for min del at det ble slik at de fleste faktisk reagerte når jeg kledde meg litt annerledes enn hva jeg vanligvis gjør, og at det faktisk ble kommentert. Men det var jo de som kjenner meg aller best som skjønte at det var noe som ikke stemte, og at dette måte være et eller annet prosjekt. Derimot de som ikke kjenner meg så godt, bare ga meg underlige blikk, og trodde faktisk på meg når jeg fortalte om min stil endring. Mens de jeg ikke kjenner i det hele tatt bare studerte meg fra topp til tå, og lo eller stirret rart på meg, mens noen ikke brydde seg i det hele og store. Så det kan være ganske stor endring i hvordan forskjellige folk reagerer.
Så jeg lærte at det å kle seg i litt andre klær kan vekke reaksjoner hos folk, og det blir lagt merke til.
Dette synes jeg var et veldig morsomt prosjekt, og det var morsomt og se hvordan forskjellige folk reagerte når jeg gikk i klær som jeg vanligvis ikke ville ha gått i.




















”Power- puff jentene ”

No comments: